Rząd brytyjski chce ograniczyć reklamy smieciowego jedzenia

W odpowiedzi na wzrost poziomu otyłości wśród dzieci rząd brytyjski ogłosił pod koniec czerwca plan wprowadzenia od 2023 ograniczeń w reklamowaniu jedzenia zawierającego duże ilości soli, cukru czy tłuszczu. Zakaz ma dotyczyć reklam telewizyjnych i internetowych i obowiązywać od godziny 5.30 do 21.00 w telewizji i całodobowo w internecie. Zakaz nie będzie obejmował własnych stron producentów ani ich profili w mediach społecznościowych oraz firm zatrudniających mniej niż 250 pracowników. W praktyce zakazem reklamy będą objęte takie produkty jak czekolady, różnego rodzaju ciastka i słodycze, hamburgery, słodzone napoje, lody, chipsy, pizza.
Plany ograniczenia reklam produktów HFSS (high fat, salt, sugar) zostały ogłoszone już w zeszłym roku co wywołało wówczas bardzo ostre reakcje ze strony producentów junk foodu, twierdzących że zakaz reklamy spowoduje spadek sprzedaży o 3 mld funtów rocznie. Ciekawe (i poniekąd nawet zabawne) jest to, że jednocześnie brytyjska Food & Drink Federation twierdzi, że zakaz nie wpłynie na poziom otyłości wśród dzieci i najwyraźniej nie widzi sprzeczności między tymi dwoma twierdzeniami. Przeciwko nowemu prawu protestuje też oczywiście branża reklamowa, której przedstawi8ciele twierdzą, że nie ma związku między reklamami słodyczy a nadwaga u dzieci. branża szacuje też zmniejszenie swoich zysków o 200 mln funtów rocznie. Wartość reklam produktów żywnościowych w telewizji i internecie to w Wlk. Brytanii 600 mln funtów rocznie.
Przepisy proponowane w zeszłym roku obejmowały również zakaz reklamy za pomocą ekspozytorów sklepowych i miały zacząć obowiązywać od kwietnia 2022. Początkowa wersja przepisów była również krytykowana ze względu na zakaz reklamy w internecie, który uderzyłby w małe firmy np. restauracje czy cukiernie, sprzedające online jedzenie na wynos i dowóz. Stąd zapewne pojawił się zapis o 250 pracownikach.
Według raportu Obesity Health Alliance „Watershed' Moment: Why it’s Prime Time to Protect Children from Junk Food Adverts” ogłoszonego pod koniec 2017 roku 6 na 10 reklam jedzenia w pokazywanych w brytyjskiej telewizji w trakcie programów rodzinnych to reklamy junk food a dzieci oglądające te programy regularnie widzą nawet 9 reklam HFSS w ciągu pół godziny i 2000 rocznie.
W Wielkiej Brytanii co trzecie dziecko kończące szkołę podstawową ma nadwagę lub jest otyłe.




Podoba Ci się ten artykuł? Chciesz więcej tego typu materiałów?
Wesprzyj to co robię i ciesz się bonusami dla patronów bloga

Kategoria:

Share