Rośnie rynek ekożywności

Wartość polskiego rynku eko-żywności to obecnie 1,36 mld zł rocznie. Jest to zaledwie około 0,5% całego polskiego rynku żywności ale wzrost tego segmentu wynosi obecnie około 10% rocznie podaje przygotowany przez Koalicję na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i agencję NielsenIQ raport „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021”. W 2015 roku było to około 700mln zł.
W Polsce działa ponad 18 i pół tysiąca certyfikowanych gospodarstw ekologicznych i około 850 stacjonarnych sklepów specjalistycznych. “Organic Farma Zdrowia” to największa sieć sklepów z ekożywnością, mająca 32 placówki, z czego połowę w centrach handlowych. Dynamiczny wzrost sprzedaży produktów bio odnotowały tez supermarkety. Dla sieci Carrefour, która rozwija markę własną Carrefour BIO, był to wzrost aż o 24%.
Połowę wartości sprzedaży produktów Bio stanowi siedem kategorii produktów: jedzenie w słoiczkach dla dzieci, jogurty, napoje roślinne, soki, napoje i nektary, mleko modyfikowane dla dzieci, wódka, płatki śniadaniowe i musli. Zaskakuje chyba w tym zestawieniu wódka, ale tak, jest wódka Bio.
Główne przyczyny wybierania ekożywności to troska o zdrowie, pewność, ze żywność nie zawiera pestycydów i walory smakowe.
Po żywność ekologiczną sięga w Polsce już połowa konsumentów. Typowy konsument ekożywności jest w wieku 36-45 lat i mieszka w dużym mieście. i kupuje bioprodukty najczęściej w sklepach wielkoformatowych a szczególnie w dyskontach spożywczych i wybiera marki własne sieci handlowych. Taki wybór w dużym stopniu jest podyktowany znacząco niższą cena marek własnych niż innych produktów bio.
Wysokie ceny to jedna z głównych przeszkód w upowszechnianiu się w Polsce ekożywności.

Największy rynek ekożywności w Europie to Niemcy, gdzie ma on wartość 12 mld euro rocznie (około 5% całego rynku żywności), co czwarty nowy produkt wprowadzany na rynek spożywczy ma znaczek “eko” a ponad połowa konsumentów określa go jako istotny element podczas podejmowania decyzji zakupowych. Warto tu zwrócić uwagę, że na niemieckim rynku, zupełnie inaczej niż w Polsce żywność ekologiczną można kupić w cenach niewiele różniących się od tej uprawianej przemysłowo.
Polski rynek ekożywności pomimo szybkiego zrostu wypada o wiele gorzej nie tylko w porównaniu do niemieckiego ale też do unijnej średniej. Przeciętny Polak wydaje na ekożywność tylko 8 euro rocznie przy unijnej średniej 76 euro.
Globalna wartość rynku ekożywności to obecnie 106 mld euro, z czego w Europie 45 mld euro. Największymi rynkami są USA, Francja i Niemcy. Z dziesięciu krajów największych konsumentów (według wartości sprzedaży) ekożywności 7 jest w Europie. Co ciekawe 4 miejsce zajmują Chiny.

W skład powstałej pod koniec 2018 roku pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Koalicji Na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności Bio wchodzą BNP Paribas Food & Agro, Carrefour Polska, Polskie Wydawnictwo Rolnicze, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Polska Izba Żywności Ekologicznej, Stowarzyszenie Ekołan




Podoba Ci się ten tekstprzepis? Chciałbyś więcej tego typu materiałów?
Wesprzyj to co robię i ciesz się bonusami dla patronów bloga

Kategoria:

Share